Παριζιάνοι είναι οι Θάνος Μπίρκος, Ιάσονας Παπαματθαίου, Αγγελική Καρυστινού, Μαριλένα Μόσχου, Βασίλης Αθανασόπουλος, Χριστίνα Ροκαδάκη, Ντίνος Γκελαμέρης. Η πρεμιέρα της παράστασης «Η Ταράτσα» είναι προγραμματισμένη για την Παρασκευή 2 Mαΐου στο Σύγχρονο Θέατρο.

Το Έργο

Στο Παρίσι, σ’ ένα διαμέρισμα με θαυμάσια ταράτσα. Ένα ζευγάρι μια συνηθισμένη μέρα που θα αποδειχθεί απολύτως εξαιρετική. Η γυναίκα ανακοινώνει στον ανυποψίαστο άντρα ότι φεύγει – δράμα δεν προκύπτει, μόνο «πρακτικές» ερωτήσεις. Όπως, ας πούμε, τι θα γίνει με το διαμέρισμά τους. Το κουδούνι χτυπά και η απορία λύνεται: είναι η μεσίτρια που το έχει αναλάβει. Από το σημείο αυτό και μετά, στην γραμμή της δημοφιλούς γαλλικής φάρσας το κουδούνι χτυπά ξανά και ξανά και διάφοροι ενδιαφερόμενοι εμφανίζονται, σχέσεις δημιουργούνται, (ανεπιτυχείς) αυτοκτονίες επιχειρούνται, η επικοινωνία μόνον εύκολη δεν είναι και παρεξηγήσεις προσφέρουν άφθονες αφορμές για την ευφορία που μόνο οι καλές κωμωδίες κατορθώνουν.

Ο Καρριέρ μέσα από τον ιδιότυπο δραματουργικό του κώδικα (διάλογοι που συνδυάζουν βωντβίλ και δράμα, επεισόδια με σαφείς επιρροές από το θέατρο του Παραλόγου, πρόσωπα που διοχετεύουν την υπαρξιακή τους απόγνωση στην απόκτηση ενός σπιτιού), διαχειριζόμενος την, κατ’ ουσίαν κωμική, ανθρώπινη συνθήκη, μιλάει τελικά για κοινές ανθρώπινες επιθυμίες και ανάγκες, κυρίως για την ανάγκη για αποδοχή και κατανόηση.

Ο Συγγραφέας

Ο Ζαν-Κλοντ Καρριέρ (1931-2021), ξεκίνησε την απαστράπτουσα πορεία του όταν σκηνοθέτησε μαζί με τον Πιερ Ετέξ τη μικρού μήκους ταινία «Heureux Anniversaire» (1962) και απέσπασε το πρώτο του Όσκαρ. Συνδέθηκε στενά με τη φιλμογραφία των Λουί Μαλ, Ζακ Ντερέ, Χεζούς Φράνκο, Ναγκίμα Οσίμα, Μίλος Φόρμαν, Μίλαν Κούντερα, Φιλίπ Γκαρέλ. Η δημιουργική του πορεία σφραγίστηκε μέσα από τη συνεργασία του με την ιδιοφυή περίπτωση του Λουί Μπουνιουέλ, καθώς για είκοσι περίπου χρόνια, συμπορεύτηκαν δίνοντας στην ιστορία του κινηματογράφου έργα-ορόσημα, ξεκινώντας από την επίσης οσκαρική «Κρυφή Γοητεία της Μπουρζουαζίας» (1972) περνώντας στο «Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου» (1977), «Το Ημερολόγιο μιας Καμαριέρας» (1964), αλλά και την «Ωραία της Ημέρας» (1967), τον «Γαλαξία» (1969) και καταλήγοντας στο -εμβληματικό για την εποχή- «Φάντασμα της Ελευθερίας» (1974). Στο θέατρο, το πρώτο θεατρικό του έργο ήταν «Το σημειωματάριο» (1968), ακολούθησε η διασκευή του επικού ποιήματος «Μαχαμπαράτα» (1985) για το ανέβασμά του από τον Πήτερ Μπρουκ και η «Ταράτσα» (1997).

Ο Σκηνοθέτης

Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίσαμε τον Ζαν Κλοντ Καρριέρ από την επιτυχημένη και λαμπερή καριέρα του ως σεναριογράφου στις ταινίες του Λουί Μπουνιουέλ. Τώρα ήρθε η στιγμή το ελληνικό θεατρικό κοινό να γνωρίσει τον Καρριέρ ως θεατρικό συγγραφέα ενός έργου, που κατακλύζεται από χιούμορ και φιλοσοφικές αναζητήσεις, την «Ταράτσα».

Το έργο ισορροπεί ανάμεσα στο παράλογο και το ρεαλιστικό, δημιουργώντας μια θεατρική εμπειρία όπου το αναμενόμενο καταρρέει και η λογική δοκιμάζεται. Είναι μια διαδρομή μέσα από το παράδοξο, ένα σχόλιο πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη και τους τρόπους που επιχειρούμε να εξηγήσουμε το ανεξήγητο. Οι χαρακτήρες του Καριέρ αποκαλύπτουν, μέσα από τις πράξεις και τους διαλόγους τους, την αέναη ανθρώπινη αναζήτηση για νόημα, ακόμα και μέσα από το πιο απροσδόκητο πλαίσιο.

Το γεγονός ότι κάποιοι χαρακτήρες πηδούν από την ταράτσα και επιστρέφουν ζωντανοί δεν είναι απλώς ένα σουρεαλιστικό εύρημα, αλλά μια υπενθύμιση πως η πραγματικότητα είναι πολύ πιο εύπλαστη από όσο νομίζουμε. Η παράσταση μας θα προσπαθήσει να αναδείξει τη λεπτή γραμμή ανάμεσα στο καθημερινό και το μεταφυσικό, να οδηγήσει το κοινό σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας, γέλιου και προβληματισμού.

Η «Ταράτσα» είναι ένα έργο που μας αποκαλύπτει πως η ζωή δεν ακολουθεί πάντα τους κανόνες και τα ηθικά θέσφατα που της επιβάλλονται. Θέλει οι θεατές να ζήσουν με τους ήρωες της το σπάσιμο όλων των πρέπει. Να δουν τις σχέσεις τις δικές τους, των ενοίκων και επισκεπτών αυτής της «Ταράτσας» από ένα άλλο πρίσμα, από ένα πρίσμα απελευθέρωσης, χαράς, χιούμορ και παριζιάνικου αέρα. Να αφήσουν πίσω τους τις βεβαιότητες και να αγκαλιάσουν το άγνωστο. Να αναρωτηθούν: Τι σημαίνει πραγματικά να πέφτεις; Και τι σημαίνει να σηκώνεσαι ξανά;

-Τάσος Πυργιέρης

Οι Συντελεστές

  • Μετάφραση | Γιάννης Θηβαίος
  • Σκηνοθεσία | Τάσος Πυργιέρης
  • Δραματολόγος | Ελένη Γκίνη
  • Σκηνικά/ Κοστούμια | Ελίνα Δράκου
  • Σχεδιασμός φωτισμών| Στέβη Κουτσοθανάση
  • Μουσική Επιμέλεια | Τάσος Πυργιέρης
  • Βοηθός σκηνοθέτη | Σοφία Καστρησίου
  • Ειδικές κατασκευές | Βασιλική Τσιλιγκρού
  • Οργάνωση Παραγωγής | Νίκος Τσαούσης
  • Διεύθυνση Παραγωγής | Άννα Κουρελά
  • Social media | Social Wave Ath
  • Φωτογραφίες | Κωνσταντίνος Λέπουρης
  • Trailer | Γιώργος Δασκαλόπουλος
  • Μακιγιάζ | Σοφία Καραθανάση
  • Κομμώσεις | Ξένια Μουτέν
  • Βοηθός Ενδυματολόγου | Παρθενία Τσεκούρα
  • Κατασκευή σκηνικού | Χρήστος Χαμζαλάρης
  • Νομικός Σύμβουλος | Δημήτρης Καλοχαιρέτης
  • Παραγωγή | Boiling Point
  • Οι Παριζιάνοι:
      • Ο Κύριος Αστρύκ | Θάνος Μπίρκος
      • Ο Μωρίς | Ιάσονας Παπαματθαίου
      • Η γυναίκα του μεσιτικού γραφείου| Αγγελική Καρυστινού
      • Η Μαντλέν | Μαριλένα Μόσχου
      • Ο Ετιέν | Βασίλης Αθανασόπουλος
      • Η σύζυγος του λοχαγού | Χριστίνα Ροκαδάκη
      • Ο λοχαγός Νταλόζ | Ντίνος Γκελαμέρης

Διάρκεια: 100 λεπτά χωρίς διάλειμμα

Η παράσταση πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος.

Η παράσταση πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.