Χωρίς την συντήρηση που παρέχουν τα ναυπηγεία Damen στη Μπρεστ της Γαλλίας και Fayard A/S στη Δανία, το εργοστάσιο ΥΑΜΑΛ LNG της Ρωσίας θα είχε δυσκολίες στην πρόσβαση σε κρίσιμες αγορές κατά τη διάρκεια του χειμώνα, όταν οι τιμές του φυσικού αερίου στο βόρειο ημισφαίριο είναι στις υψηλότερες τιμές τους.
Τα δύο ναυπηγεία έχουν επισκευάσει 14 από τα 15 δεξαμενόπλοια της ειδικής κλάσης Arc7 που μεταφέρουν αέριο από το ΥΑΜΑΛ LNG στην απομακρυσμένη βόρεια ακτή της Ρωσίας, σύμφωνα με δορυφορικές εικόνες και δεδομένα παρακολούθησης λιμανιών από την Kpler, μια εταιρεία δεδομένων και ανάλυσης. Ορισμένα πλοία έχουν κάνει πολλαπλές επισκέψεις.
«Εάν αυτά τα δύο ναυπηγεία καθίσταντο μη προσβάσιμα, αυτό θα έθετε υπό αμφισβήτηση το σύνολο των επιχειρήσεων εφοδιασμού», δήλωσε ο Malte Humpert, ειδικός στην αρκτική ναυτιλία στο High North News, ο οποίος έχει παρακολουθήσει τις κινήσεις των πλοίων. «Θα μπορούσαν να λάβουν τις συγκεκριμένες υπηρεσίες κάπου αλλού, αλλά αυτό θα σήμαινε ότι θα παρεκκλίνουν αρκετά από τη διαδρομή τους».
Οκτώ από τα δεξαμενόπλοια έχουν επισκεφθεί το Damen, ενώ το Fayard έχει εξυπηρετήσει εννέα από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022. Τα περισσότερα από τα πλοία ανήκουν σε ενεργειακές και ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της ελληνικής Dynagas και της καναδικής Teekay.
Το Damen επιβεβαίωσε ότι είχε επισκευάσει «αρκετά πλοία που εμπλέκονται στη μεταφορά ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου», αλλά πρόσθεσε ότι αυτό «τηρούσε αυστηρά την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί κυρώσεων» και ότι «δεν εμπλέκεται στις επιλογές φορτίου που έκαναν οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται αυτά τα πλοία». «Δεν προβλέπονται περαιτέρω επισκευές αυτών των πλοίων LNG για την προσεχή περίοδο», ανέφερε. Η Fayard δεν απάντησε σε αίτημα σχολιασμού.
Η σταδιακή εξάλειψη του ρωσικού φυσικού αερίου είναι κεντρικός πολιτικός στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ωστόσο, ο στόχος της να μειώσει τη χρήση ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ στο μηδέν έως το 2027 έχει αποσταθεροποιηθεί λόγω της αύξησης των εισαγωγών ρωσικού LNG, που προέρχεται κυρίως από το ΥΑΜΑΛ.
Οι δραστηριότητες των πλοίων και των ναυπηγείων δεν υπόκεινται σε κυρώσεις λόγω των εξαιρέσεων για τη μεταφορά ενέργειας και επειδή τα πλοία δεν φέρουν ρωσική σημαία. Επίσης, τα εξειδικευμένα δεξαμενόπλοια δεν θα μπορούσαν να διανείμουν το φορτίο τους χωρίς την τεχνική εξειδίκευση και τη συντήρηση από τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία.
Το μόνο πλοίο του στόλου που δεν έχει επισκεφθεί κανένα από τα δύο ναυπηγεία είναι το «Christophe de Margerie», το οποίο ανήκει στην ρωσική ναυτιλιακή εταιρεία Sovcomflot, η οποία είναι υπό κυρώσεις.