- Καθώς ολοένα και περισσότεροι ταξιδιώτες στρέφονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) για την έρευνα και τον προγραμματισμό των ταξιδιών τους, τα ξενοδοχεία οφείλουν να αναθεωρήσουν τη στρατηγική τους στον ψηφιακό χώρο. Πλέον, η τεχνολογία δεν αποτελεί απλώς εργαλείο επικοινωνίας αλλά και παράγοντα επιλογής καταλύματος. Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο εργαλεία όπως το ChatGPT, το Gemini και το Llama «διαβάζουν» το περιεχόμενο και δημιουργούν προτάσεις είναι κρίσιμη για την προβολή και την επιβίωση των επιχειρήσεων φιλοξενίας στη νέα εποχή.
Η ΑΙ στο κέντρο του ταξιδιωτικού σχεδιασμού
Σύμφωνα με τον Dan Olsen, Διευθυντή Ψηφιακού Μάρκετινγκ στην Springboard Hospitality, οι ταξιδιώτες χρησιμοποιούν πλέον τα LLMs (Large Language Models) για να σχεδιάσουν ταξιδιωτικά προγράμματα και να συγκρίνουν επιλογές. Αυτό σημαίνει ότι το παραδοσιακό “top-of-the-funnel” στάδιο έρευνας μεταφέρεται εκτός Google, ενώ η επίσκεψη σε μία ξενοδοχειακή ιστοσελίδα είναι πιθανότερο να γίνει όταν ο ταξιδιώτης έχει ήδη κατασταλάξει σε κάποια επιλογή.
«Η θετική πλευρά είναι ότι όταν οι χρήστες φτάνουν στην ιστοσελίδα μας, έχουν ήδη κάνει την έρευνά τους. Ξέρουν σε γενικές γραμμές τι θέλουν και είναι έτοιμοι να προχωρήσουν σε κράτηση», εξηγεί.
Όταν οι τουρίστες ρωτούν την AI πού να μείνουν – θα τους προτείνει εσάς;
Ο David Solomito, Ανώτερος Αντιπρόεδρος Μάρκετινγκ της Sage Hospitality, υπογραμμίζει πως οι ταξιδιώτες δεν αποδέχονται απλώς τα πρώτα αποτελέσματα που προσφέρει ένα LLM. «Επεξεργάζονται, διευκρινίζουν, ζητούν εναλλακτικές. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, μπορούν να προσαρμόσουν τις συστάσεις στα δικά τους δεδομένα. Είναι σαν να έχουν έναν ταξιδιωτικό σύμβουλο στην τσέπη τους», λέει χαρακτηριστικά.
Η Sage έχει δημιουργήσει μια εξειδικευμένη ομάδα AI σε εταιρικό επίπεδο για να καθοδηγεί τις ομάδες των ξενοδοχείων της. «Η ύπαρξη περιεχομένου υψηλής ποιότητας στην ιστοσελίδα είναι πιο κρίσιμη από ποτέ. Όχι γενικές πληροφορίες, αλλά εξειδικευμένες απαντήσεις και βάθος», επισημαίνει.
Οι πρακτικές κινήσεις για να σας «δει» η Τεχνητή Νοημοσύνη
- FAQ σελίδα με στοχευμένες απαντήσεις: Συνηθισμένες ερωτήσεις όπως «Διαθέτει η πισίνα του ξενοδοχείου θερμαινόμενο νερό;» είναι σημαντικό να απαντώνται ξεκάθαρα – και από επίσημη πηγή.
- Τρίτες συστάσεις και άρθρα στον Τύπο: Οι LLMs προτιμούν την πληροφορία από αξιόπιστες πηγές, επομένως μια θετική αναφορά σε δημοσίευμα μπορεί να ενισχύσει την παρουσία σας στις απαντήσεις του ChatGPT.
- Schema Markup (δομημένα δεδομένα): Σύμφωνα με τον Olsen, η χρήση schema αποτελεί «επόμενο επίπεδο metadata» και βοηθά στο να καταλάβει ο αλγόριθμος τι προσφέρει κάθε σελίδα.
- Γρήγορες, καθαρές περιγραφές: Το AI «προτιμά» κείμενα 40-60 λέξεων και bullets. Το περιεχόμενο πρέπει να είναι άμεσο και γρήγορο στη φόρτωση, ειδικά σε κινητές συσκευές.
- Αξιολογήσεις και φήμη στο διαδίκτυο: Ο Ben Golson, Αντιπρόεδρος Ψηφιακού Μάρκετινγκ της McKibbon Hospitality, επισημαίνει ότι οι αξιολογήσεις πελατών και η συστηματική απάντηση σε σχόλια αποτελούν σημαντικό παράγοντα διαμόρφωσης της online φήμης και επηρεάζουν τη θέση στα αποτελέσματα.
- Μην ξεχνάτε το περιεχόμενο και την ακρίβεια
Το AI βασίζεται κυρίως σε γραπτό περιεχόμενο – και αυτό δεν είναι πάντα σωστό. Τα εργαλεία μπορεί να τραβούν πληροφορίες από ξεπερασμένες πηγές. «Η ακρίβεια των αποτελεσμάτων βασίζεται στο κατά πόσο το δικό μας site είναι ακριβές», τονίζει ο Olsen. Είναι σημαντικό να γίνεται έλεγχος του περιεχομένου τακτικά, ιδιαίτερα για πληροφορίες όπως εκδηλώσεις, τοπικά σημεία ενδιαφέροντος ή νέες υπηρεσίες.
Επενδύστε σε εμπειρίες και τοπικότητα
Το ChatGPT ενισχύει περιεχόμενο που δημιουργεί «μοναδική αξία». Για παράδειγμα, η αναφορά σε κοντινά αξιοθέατα (π.χ., «5 λεπτά με τα πόδια από την Ακρόπολη») ή συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς προσθέτει βάθος και ενισχύει την πιθανότητα ανάδειξης του ξενοδοχείου σας.
Όπως σημειώνει ο Olsen, «η τοπική εμπειρία και η σύνδεση με διαχρονικά σημεία αναφοράς είναι κρίσιμη. Όχι με μια καφετέρια που έκλεισε μετά την πανδημία. Χρειάζεται evergreen περιεχόμενο που ευθυγραμμίζεται με την ταυτότητα του ξενοδοχείου».
Ο ρόλος των influencers
O Ben Golson, Αντιπρόεδρος Ψηφιακού Μάρκετινγκ και Ηλεκτρονικού Εμπορίου στη McKibbon Hospitality, αναφέρει ότι επειδή δεν υπάρχει ακόμα τρόπος να «τροφοδοτηθούν» απευθείας τα LLMs με πληροφορίες από τα ξενοδοχεία, η McKibbon εστιάζει στην ενίσχυση της παρουσίας των ξενοδοχείων της μέσω συνεργασιών με influencers – ειδικά όταν αυτοί έχουν σχέσεις ή συνέργειες με πλατφόρμες LLM όπως η Expedia ή το TripAdvisor, που με τη σειρά τους παρέχουν δεδομένα σε AI μοντέλα.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για τους Έλληνες ξενοδόχους;
- Αναζητήστε influencers με συνεργασίες ή προβολή σε πλατφόρμες που συνεργάζονται με LLMs.
- Στόχος είναι οι δημοσιεύσεις τους (σε blogs, social media, TripAdvisor, Expedia κ.λπ.) να επηρεάζουν θετικά τη «μάθηση» των AI μοντέλων.
- Οι influencers λειτουργούν ως «μεσάζοντες» στη διαδικασία, καθώς τα LLMs τραβούν περιεχόμενο από δημόσια προσβάσιμες πηγές όπου εκείνοι δραστηριοποιούνται.
- Με λίγα λόγια, η ψηφιακή επιρροή των συνεργατών σας μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα να προτείνει το ChatGPT το δικό σας κατάλυμα σε μελλοντικούς ταξιδιώτες.
Διαρκής επαγρύπνηση
Δεν υπάρχει «μία σωστή απάντηση», τονίζει ο Solomito. Η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει διαρκώς, με βάση το τι είναι πιο χρήσιμο για τον χρήστη. Για τους Έλληνες ξενοδόχους, αυτό σημαίνει διαρκή επαγρύπνηση, ανανέωση του περιεχομένου και επένδυση στη φήμη και τη μοναδικότητα της εμπειρίας που προσφέρουν.
Αντί να προσπαθείτε να «ξεγελάσετε» το ChatGPT, είναι προτιμότερο να του δώσετε λόγους να σας προτείνει. Και αυτό ξεκινά από τη στρατηγική περιεχομένου σας.